كاهش مشكل بي انضباطي دانش آموزان پايه پنجم دبستان در سال تحصيلي ۸۴-۸۳

اقدام پژوهي

 

براي اينكه انسان بتواند در اجتماع زندگي كند بايد رفتار اجتماعي را بياموزد به اين معني كه رفتارش بايد مورد قبول اجتماع باشد . يكي از راههاي اجتماعي شدن و مورد قبول قرار گرفتن رعايت انضباط و مقرراتي است كه در اجتماع حكمفرماست .

مقررات و قوانيني انضباطي رفتار را تحت كنترل درمي آورد و چون اين كنترل اغلب مانع انجام خواسته هاي كودكان مي شود ، گاهي موجب خشم و عصبانيت آنها مي گردد . در تعليم و تربيت كودكان انضباط هميشه مورد توجه بوده ، ولي در اينكه اين انضباط چگونه بايد باشد و چگونه مي توان آن را آموزش داد عقايد متفاوت است .

«هدف از انضباط اين است كه كودك را قادر به سازش با قوانين و مقرراتي كه فرهنگ يك گروه پذيرفته است بنمايد ، به طوري كه رفتار خود را با توقعات و خواستهاي گروه اجتماعي كه در آن زندگي مي كند هماهنگ نمايد» (بدري مقدم ، 1379)

در مواردي كه رفتار فرد در جهتي بر خلاف مقررات و قوانين گروه ، يعني بر خلاف انتظار و توقعات آنهاست او را فردي بي انضباط مي نامند . البته وقتي در آموزشگاه از انضباط صحبت مي شود مراد نظم و ترتيب و سكوت دانش آموزان نيست ، بلكه معني وسيعتري مورد نظر است به اين معني كه انضباط بايد منجر به انگيزش جهت حفظ مقررات شود و به صورت عادت درآيد .

يكي از مشكلاتي كه معلمان و اولياي آموزشگاهها با آن مواجه هستند بي انضباطي و عدم رعايت مقررات از طرف دانش آموزان است . اينجانب نيز در سال تحصيلي 84-83 در پایه پنجم دبستان طالقانی مشغول به تدريس بودم كه با اين مشكل مواجه شدم.

در اين كلاس 20 نفره با وجود پایه ضعیف دانش اموزان و وجود بي انضباطي مشكل من را صدچندان مي كرد . از آنجايي كه شخصاً به شغل معلمي علاقه داشته و دوست داشتم در كارم موفق باشم و كلاسي نمونه در هر زمينه داشته باشم درصدد برآمدم تا مشكل دانش آموزان اين كلاس را حل نموده و آنها را متقاعد به پذيرش نظم و مقررات نمايم .

با توجه به اينكه مقالات مربوط به انضباط در مجلات ماهانه تربيت ، پيوند ، آموزش ابتدايي را مطالعه مي كردم و در دروس دانشگاهي نيز پيرامون اين مسأله ، كتبي را مطالعه كرده بودم سعي كردم با استفاده از مطالب مفيد اين مقالات و راهنمايي هاي معلمان باتجربه به حل مشكل بپردازم .

هدف من از انجام اين پژوهش اين بود كه دانش آموزان كلاس علاوه بر داشتن رفتار مؤدبانه، كارشان را به بهترين وجه در كلاس انجام دهند ، همچنين اهميت رفتار مؤدبانه ، انضباط و تلاش واقعي خود جهت نيل به يادگيري را هميشه به خاطر داشته باشند و از طريق آن در امتحانات خود نيز موفقيت كسب نموده و براي ادامه تحصيل نشاط و سرزندگي داشته باشند و پس از آن در كلية مراحل زندگي خود به قوانين و مقررات احترام گذاشته و موجبات سعادتمندي آنان در جامعه فراهم گردد

تشخيص مشكل

همانطور كه در مقدمه پژوهش به آن اشاره شد مشكل من در كلاس پنجم اين آموزشگاه بي انضباطي چند تن از شاگردان در كلاس بود . تعدادي از دانش آموزان هميشه و در همه حال از پاي ميز آموزگار تكان نمي خوردند و با تهديد و زور و داد و فرياد هم ميز را ترك نمي كردند كه اين امر خود باعث به هم ريختن نظم عمومي كلاس و از بين رفتن حالت تعادل مي شد . همچنين بدون اجازه معلم شروع به صحبت و اظهار عقيده در كلاس مي كردند و به اصطلاح عاميانه ميان حرف معلم مي پريدند كه اين امر هم باعث مي شد تا دانش آموزان ديگر هم روش تقليد را در پيش گرفته و همه با هم صحبت و گاه شروع به مخالفت از عقايد و نظرات يكديگر مي كردند . به عنوان يك معلم بسيار متعجب بودم كه معلمان سالهاي فبل در اين كلاس چگونه تدريس مي كرده اند؟ آيا تدريس آنها موفق بوده يا خير؟ چون در اين كلاس كلمه اي به نام انضباط كاملاً بي معني و مفهوم بود و بچه ها با آن بيگانه بودند . در انجام فعاليت هاي گروهي اخلال نموده و هنگام انجام تكاليف داخل كلاس ديگر همكلاسي ها را آزار و اذيت مي كردند .

جمع آوري اطلاعات

با مشاهده وضع موجود جريان را با مدير مدرسه در ميان گذاشتم و مشكلات اين دانش آموزان را براي ايشان توضيح دادم . با توجه به اينكه معلم سال قبل اين دانش آموزان در مدرسه حضور داشت از ايشان نيز سؤالاتي در اين مورد پرسيدم كه ايشان تمام حرفهاي مرا تأييد كردند و اين كلاس را كلاسي بي انضباط تلقي نموده و يكي از علل تغيير كلاس ايشان در سال جديد همين بي انضباطي بيش از حد شاگردان اين كلاس بود. با توجه به اين نكات متوجه شدم كه اين دانش آموزان از پاية اول با اين مشكل مواجه بوده اند و اقدامي جدي جهت رفع اين مشكل صورت نگرفته بود ، درحالي كه ادامه اين وضع براي من بسيار سخت و مشكل بود . با بررسي پروندة دانش آموزان مشكل ساز پي به اين نكته بردم كه داراي معدل درسي خوب هستند ولي نمرات انضباط در سطح پايين بود . با كمك مدير مدرسه ، در مورد وضعيت خانوادگي اين چند دانش آموز به اين نكته پي بردم كه برخي آنها در منزل مشكل خانوادگي دارند . دونفر از آنان پدر خود را از دست داده ، يكي پدر و مادرش از هم جدا شده و ديگري به علت اعتياد پدر با اختلافات خانوادگي روبرو بود ، اين در حالي بود كه والدين آنها اصلاً به مدرسه نمي آمدند و به امور فرزند خود كمتر رسيدگي مي كردند .

فرضيه سازي (ارائه راه حل هاي مختلف)

در پي حل مشكل اين كلاس درصدد برآمدم با توجه به فرضيه هاي زير به علت اصلي بي انضباطي در كلاس پي ببرم :

الف) خستگي : گاهي اوقات خستگي و عدم تنوع برنامه موجب كسالت مي شود و دانش آموز را به بدرفتاري و عدم رعايت مقررات وادار مي كند . در مواردي كه برنامه خيلي بيش از توانايي دانش آموز و يا خيلي ساده و ابتدايي است ، خستگي ايجاد مي كند . بنابراين بايد سعي شود كه برنامه تا حد امكان متنوع و سرگرم كننده باشد .

ب) بي محبتي و عدم توجه : كودك علاقمند به توجه و محبت ديگران است و مي خواهند به طريقي مورد توجه واقع شود در صورتي كه با دقت در رعايت مقررات نتواند توجه به بزرگترها را نسبت به خود جلب كند ، اغلب متوسل به رفتار ناپسند مي شود تا بدان طريق جلب توجه نمايد . زيرا اغلب واكنش بزرگترها در برابر بي انضباطي دانش آموزان با خشونت و توبيخ همراه است كه آن خود نوعي نوجه محسوب مي شود و از بي تفاوتي بهتر است .

ج) ضعف جسماني : گاهي اوقات بي انضباطي و عدم رعايت مقررات از طرف دانش آموز ناشي از ضعف جسماني اوست . زيرا دانش آموزان ضعيف و ناتوان آستانة دقت و توجهشان كوتاه است ، به زودي خسته مي شوند و توانايي تحمل بسياري از مقررات و قوانين را ندارند .

د) سرخوردگي : در مواردي كه انجام تكاليف مدرسه و يا برآوردن تقاضاهاي پدر و مادر بيش از حد توانايي كودك است و او نمي تواند خود را به سطح خواستهاي آنان برساند با شكست مواجه مي شود و احساس بي لياقتي و در نتيجه سرخوردگي و سستي مي كند . اين سرخوردگي هاست كه اغلب به بي تفاوتي و عدم رعايت مقررات منتج مي شود .

هـ) مقررات بيجا و نامناسب : گاهي ديده مي شود كه در بعضي از آموزشگاه ها مقررات خشك و نابجايي حكمفرماست و اولياي مدرسه كودكان را به انجام آنها ملزم مي كنند. بايد دانست كه چنانچه مقررات صحيح و مناسب با توانايي جسمي و رواني دانش آموزان نباشد ، دير يا زود فراموش مي شود و مراعات نخواهد شد .

ي) عدم ثبات در مقررات : گاهي اوقات بي انضباطي دانش آموزان به دليل عدم ثبات در مقررات است به اين ترتيب كه پدر و مادر و مربيان آموزشگاه مقرراتي را وضع مي كنند ولي خود آنها را انجام نمي دهند . بدين ترتيب مقررات در نزد دانش آموز سست و بي اعتبار مي شود ، به اين معني كه در مواردي دانش آموزان را ملزم به اجزاي آنها مي كنند و گاهي اوقات توجهي به اجرا يا عدم اجراي مقررات ندارند . كودك در اين قبيل موارد نمي داند كه در واقع آموزشگاه از او چه انتظاري دارد و چگونه رفتاري بايد داشته باشد .

و) عدم هماهنگي بين مقررات : عدم هماهنگي بين مقررات و تقاضاي متضاد پدر و مادر در خانه و اولياي آموزشگاه نيز اغلب موجب سردرگمي و بلاتكليفي و در نتيجه رعايت مقررات از طرف دانش آموز مي شود . چنانچه خانه و آموزشگاه از يكديگر حمايت كنند و مقرراتشان هماهنگ باشد ، كودك مقررات را بهتر مي پذيرد و انجام مي دهد و احترام پدر و مادر و معلم نيز در نزد او محفوظ مي ماند .

آزمون فرضيه ها در عمل (اجراي راه حل ها)

با توجه به اينكه در تدريس خود از روشهاي فعال استفاده مي كردم و اغلب شاگردان در اجراي درس و فعاليت ها مشاركت داشتند و از وسايل آموزشي در تدريس خود استفاده مي كردم و دانش آموزان نيز از اين وضع راضي بودند و اتفاقاً آن چند نفر شاگرد نيز در اين مواقع بي انضباطي كمتري داشتند ، به اين مطلب پي بردم كه مشكل در خستگي شاگردان نيست . در بررسي رفتار اين دانش آموزان در كلاس پي به اين نكته بردم كه آنان مي خواهند به گونه اي جلب توجه نمايند و از طريق بي انضباطي مي خواهند به اين هدف خود برسند . پس نتيجه گرفتم كه يكي از علل بي انضباطي اين چند دانش آموز عدم توجه و بي محبتي آنان مي باشد .

از نظر وضعيت جسماني نيز دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به پرونده بهداشتي به اين نتيجه رسيدم كه اين شاگردان ضعف جسماني نيز ندارند و بي انضباطي آنان به اين موضوع ربطي ندارد .

با همكاري مدير مدرسه در مورد مقررات مدرسه به اين نكته پي بردم كه مقررات مدرسه متناسب با توانايي جسماني و رواني دانش آموزان بوده و سعي شده از مقررات خشك و نابجا پرهيز گردد در غير اينصورت همة كلاس ها بايد با اين مشكل مواجه مي شدند .

در زمينه عدم ثبات مقررات ، اولياء اين دانش آموزان به مدرسه دعوت شده و در مورد نظم و انضباط در خانه با آنان صحبت گرديد . اين مطلب روشن شد كه چند تن از اين دانش آموزان اوليايي بسيار سخت گير در اين زمينه دارند و هميشه اين دانش آموزان از زير مسئوليت شانه خالي كرده اند . همچنين چند تن از آنان خود نيز داراي نظم و انضباطي خوب نبودند .

همچنين ضمن صحبت با اولياء روشن شد كه به مقررات مدرسه آشنايي كامل ندارند و به گونه اي ناهماهنگي بين تقاضاهاي پدر و مادر و مربيان مدرسه وجود دارد و اين مطلب به دليل عدم شركت در جلسات آموزش خانواده و عدم حمايت از برنامه هاي مدرسه و مقررات آن و جدي نگرفتن آموزش هاي موجود مي باشد.

نتيجه گيري :

فرضيه هاي مختلف مورد بررسي كامل قرار گرفت و از مجموع آنها علت بي انضباطي اين كلاس ، عدم توجه و بي محبتي به شاگردان و عدم ثبات و هماهنگي در مقررات تشخيص داده شد . براي آنكه نياز آنان در مورد محبت و توجه برطرف شود و از طرق بي انضباطي آن را ارضا نكنند به هر يك از آنان با اطلاع و هماهنگي دفتر آموزشگاه مسئوليتي واگذار گرديد و اين نكته به آنها تذكر داده شد كه در صورت هرگونه بي انضباطي مسئوليت مذكور از آنان سلب گردد . در صورت بهتر شدن وضع انضباطي اين دانش آموزان در مراسم صبحگاه از آنان تقدير و تشكر خواهد شد . اين موضوع با اولياء آنان نيز در ميان گذاشته شد كه در منزل توجه و محبت بيشتري نسبت به فرزندان خود داشته باشند .

همچنين علاوه بر مطرح نمودن مقررات موجود در مدرسه براي اولياء آنان مقرر گرديد كه حتماً در جلسات آموزش خانواده نيز شركت نمايند و با مدرسه رابطة نزديك داشته و مرتباً امور فرزندان خود را پيگيري نمايند .

پس از اجراي مراحل مذكور و همكاري نزديك اولياء مدرسه و خانواده اين شاگردان به مرور اين مشكل كمرنگ شده و در نيمه سال ديگر از بي انضباطي شاگردان اين كلاس گلايه اي نداشته و بسيار هم راضي بودم چرا كه هم به شاگردان توجه و محبت كافي شده بود و هم اولياء آنان مرتب در جلسات آموزش خانواده شركت مي كردند و از اين طريق تا حدودي (با همكاري مدرسين آموزش خانواده) مشكلات خانوادگي نيز كاسته و تأثير مثبتي در روند آموزش و پرورش فرزندان به وجود آمد .

منابع و مآخذ :

- مقدم ، بدري (كاربرد روان شناسي در آموزشگاه) انتشارات سروش ، تهران ، 1379

- پارسا ، محمد (روان شناسي يادگيري) انتشارات دانشگاه پيام نور ، تهران ، شهريور ، 1378

- صادقيان ، نبي اله (ويژگي هاي معلم اثربخش در دوره ابتدايي) مجلة آموزش ابتدايي ، 1379

- پاول هنري ماسن ، جروم كيگان ، آلتا كارول هوستون ، جان جين وي كانجر ، مؤلفين . (رشد و شخصيت كودك) ترجمه مهشيد ياسايي ، نشر مركز ، چاپ اول ، 1368

- رودولف دريكورس ، پرل كاسل . مؤلفين (انضباط بدون اشك) ترجمة مينو واثقي ، مريم داداش زاده انتشارات رشد ، چاپ دوم ، 1381

خوراکی بسیار خوب برای داشتن شکمی صاف


تخم کتان؛ شاید با مصرف دانه‌های کتان دستیابی به شکمی صاف دیگر تنها یک رویا نباشد. دانه کتان یک بسته مغذی و سرشار از چربی غیر اشباع است که بیشتر از آنچه تصور می‌ شود برای بدن مفید است.

چربی غیراشباع، برخلاف چربی‌های اشباع که چربی بد نیز نامیده شده و در هله هوله به وفور یافت می شود، نه تنها سطح کلسترول را پایین می‌آورد بلکه میزان چربی‌های بدن را نیز کاهش می‌دهد و مخصوصا با مصرف آن می‌توان شکمی صاف و خوش فرم داشت.

از سوی دیگر، مصرف این دانه به مشکل نفخ و یبوست کمک می‌کند و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد سیستم هاضمه و فعالیت آن را تنظیم می‌کند. بر این اساس توصیه می‌شود یک قاشق تخم کتان را به صبحانه و یا سالاد ناهار خود بیفزایید و در نهایت پیامد آن را در کاهش چربی‌های شکمی ببینید.

4 توصیه برای داشتن شکمی صاف

تغذیه ناصحیح و عدم تحرک و ورزش کردن باعث می شود که چربی های اضافی بدن در قسمت شکم تان تجمع پیدا کنند.اما چه کارهایی باید انجام دهیم تا شکمی صاف داشته باشیم؟

در این مقاله چندین توصیه برای شما آورده شده است :
* خوردن و نوشیدن :
همه ی ما به دفعات این جمله را شنیده ایم که باید تغذیه صحیحی داشته باشیم تا شکم نیاوریم اما چه تغذیه ای صحیح می باشد؟

* از خوردن غذاهایی که دیر هضم هستند پرهیز کنید زیرا غذاهایی که دیر هضم هستند باعث شکم آوردن شما می شوند.وقتی که شما غذاهای دیر هضم می خورید باعث می شود که معده شما برای هضم این غذاها با مشکل مواجه شود و در نتیجه شکم شما نفخ می کند و به مرور این نفخ ها دائمی می شود.
* غذاهایی مثل : گل کلم،بروکلی،نخود فرنگی.اما یک سری دیگر از مواد خوراکی را نیز باید به این مواد اضافه کرد که در این جا برایتان توضیح می دهیم :بعضی از نوشیدنی ها،سبزیجات خامی که سفت هستند.
* مصرف سبزیجات خامی که سفت و دیر هضم هستند را از سبد غذاییتان حذف کنید.یا اینکه برای خوردن این سبزیحات سفت حتما آنها را آب پز کنید و بعد میل نمائید.
* در عوض معده خود را با خوردن میوه های و سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی هستند تقویت نمایید.نخودسبز، سالاد، هلو،...
* در برنامه ی روزانه خود استفاده از غلات و نان های کامل را قرار دهید.
* از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید:غذاهایی مثل :غذاهای سرخ کرده،غذاهایی که دارای سس بسیاری هستند.

* به همان دلیلی که در مورد قبل توضیح داده شد از خوردن مواد شیرینی که زود هضم میشوند بپرهیزید،زیرا این مواد تبدیل به چربی اضافی می شوند،مواد شیرینی مثل:آب نبات، مربا،دسر،بستنی،نان های سفید و ...
* از خوردن نوشیدنی های الکی و گاز دار نیز بپرهیزید.
* آب بسیاری بنوشید.روزانه باید 1.5 لیتر آب بنوشید.
* ورزش کنید و شکم تان را تبدیل به عضله کنید.
* حتی در مواقعی که در یک مکان ایستاده اید بی حرکت نمانید و سعی کنید یک فعالیتی را در این حین انجام دهید.برای اینکه شکم تان را تبدیل به عضله کنید باید صبر را پیشه خود کنید زیرا تا زمانی که شکم تان از چربی هایی که احاطه اش کرده اند بیرون بیاید زمان نسبتا طولانی را باید اختصاص دهید .همان طور که گفته شد تغذیه روزانه شما و بالخصوص برای عضله ای شدن شکم تان ورزش نیز لازم است .

* پیاده روی ساده و معمولی در طول روز تاثیر بسزایی در این امر دارد.اگر زمانی را می توانید به ورزش کردن اختصاص دهید توصیه می کنیم ورزش هایی مانند:شنا، یوگا،دوچرخه سواری، ژیمناستیک .
* معمولا توصیه می شود که 45 دقیقه از زمان روزانه خود را به ورزش کردن اختصاص دهید.

* از کرم های لاغری استفاده کنید :
آیا می دانید به چه علت توصیه می شود که از کرم های لاغری استفاده کنید ؟
ماساژی که شما بعد از استعمال این کرم های استفاده می کنید باعث می شود که خون در رگ هایتان جریان یابد و علاوه بر این موضوع ماساژی که شما در این ناحیه ایحاد میکنید باعث می شود که چربی های اضافی بدن شروع به از بین رفتن کنند البته لازم به ذکر است که نباید امیدوار باشید که در مدت دو هفته این تغییرات را احساس کنید ،این تغییرات در زمانی معمولا بعد از دو ماه به وفور دیده می شود به شرط اینکه شما هر روز و به مدت زمان قابل توجهی ، شکمتان را ماساژ دهید.(البته تاثیراین کرمها هنوز به طور صد درصد مشخص نیست)
* هنگامی که به حمام و برای استحمام می روید در زیر دوش قسمت شکمی خود را ماساژ دهید .
* از روغن ها برای ماساژ شکم تان استفاده کنید.

نکته : اگر باردار و یا مادر شیر ده هستید توصیه می شود که قبل از انجام این اعمال ، با پزشک خود مشورت کنید .
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ - ندا فراهانی
اختصاصی سیمرغ

مواد غذایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) یاچربی سوز شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها

از سبزی ها:
مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج - گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.
از میوه ها:
سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه است.

وزن کم کردن سریع واقعا ممکن است ؟



 

حتما بارها و بارها شنیده‌‌اید كه رژیم‌های پرطرفدار شاید برای كاهش وزن دائمی مناسب نباشند. برخی از رژیم‌ها ناگهان و یكباره طرفداران بسیار پیدا می‌كنند وبسیار محبوب می‌شوند اما واقعا برای همه افراد كارساز نیستند. این رژیم‌های پرطرفدار اغلب برای كاهش وزن در مدت كوتاه محبوب و معروف می‌شوند.

برخی از متخصصان بر این باورند، كاهش وزن سریع اصلا جالب نیست و باید كاهش وزن در مدت طولانی انجام شود اما امروزه تحقیقات نشان داده، اگر به درستی برنامه كاهش وزن و رژیم آن اجرا شود، هیچ‌اشكالی به كاهش وزن نسبتاسریع وارد نیست! راز موفقیت رژیم‌های نسبتا سریع، داشتن انگیزه‌ای قوی و هدفی مشخص است.

در مدت‌زمانی كوتاه وزن كم كنید
كاهش وزن یك فرمول ریاضی ساده است: شما باید بیشتر از آنچه می‌خورید، كالری بسوزانید. به‌طور كلی متخصصان توصیه می‌كنند، اگر افراد روز به روز 500 كالری از میزان مواد‌غذایی مصرفی خود بكاهند و فعالیت‌های روزانه خود را افزایش دهند، گام بزرگ و مثبتی در جهت كاهش وزن برداشته‌اند. با دنبال‌كردن این نكته مهم در مدت یك هفته شما می‌توانید حدود یك كیلو وزن كم كنید.

اگر بخواهید سریع‌تر وزن كم كنید باید كمتر بخورید و بیشتر ورزش كنید نهایتا میزان كالری مصرفی‌تان را تا 1200 كالری برسانید و چند ساعت ورزش كنید (مراقب باشید! كم‌كردن ناگهانی میزان كالری مصرفی می‌تواند خطراتی را برای برخی افراد به‌دنبال داشته باشد) با این برنامه می‌توانید هفته اول حدود 1.5 تا 2.5 كیلوگرم وزن كم كنید. رژیم گیرنده‌هایی كه به‌خوبی برنامه را دنبال می‌كنند، می‌توانند هفته‌ای 2 كیلوگرم بابت رژیم و یك كیلوگرم بابت ورزش‌های روزانه وزن كم كنند. فراموش نكنید كه حذف كردن نمك و نشاسته نیز می‌تواند به میزان چشمگیری در این زمینه موثر باشد. با كاهش سدیم و نشاسته مصرفی، میزان مایعات موجود در بدن كاهش می‌یابد و از این طریق وزن بدن كمتر می‌شود.

هرگونه رژیمی مبنی‌بر مصرف كالری كم و زیر 1000 كالری در روز خطرناك محسوب می‌شود و سلامت بدن‌تان را به خطر می‌اندازد.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید
متخصصان رژیم‌های سریع بر این باورند كه به ازای هر نیم‌كیلو، باید 7 كالری محاسبه ‌شود، یعنی به‌عنوان مثال اگر فردی 100 كیلوست باید روزانه حدود 1400كالری مصرف كند. برخی كارشناسان تا 1200 كالری را نیز پیشنهاد می‌كنند. نخستین نكته برای كاهش وزن سریع این است كه میزان نشاسته (حتی نشاسته موجود در نان‌های سبوس‌دار) كنترل شود و مصرف شكر، چربی گوشت و لبنیات به حداقل برسد. برای كاهش وزن سریع، رژیم‌گیرنده‌ها باید میوه، سبزی‌های تازه، سفیده تخم‌مرغ، سویا و ماهی مصرف كنند. خیلی از كارشناسان تغذیه نیز بر این باورند كه اگر میزان پروتئین مصرفی بدن را افزایش دهید به تسریع كاهش چربی كمك می‌كنید. به‌طور كلی دستورالعمل‌های گفته شده می‌تواند كمك بزرگی باشد.

به میزان كافی سبزی‌های كم‌كالری مصرف كنید تا حس گرسنگی را از شما دور كند.
به میزان كافی آب بنوشید تا گرسنگی را با تشنگی اشتباه نگیرید.
از خــوردن هـله‌هــوله و خوراكی‌های فاقد ارزش غذایی بپرهیزید.
سرتان را گرم كنید تا از روی بی‌حسی سراغ خوردن نروید.
همیشه وعده‌های اصلی غذا و یك میان‌وعده را حفظ كرده اما حجم غذای‌تان را كم كنید.

برخی از متخصصان بر این باورند كه خوردن دانه‌ رازیانه، زنجبیل، جعفری، نعنا، آناناس و ماست با عسل، یك تا 3 روز قبل از شروع برنامه رژیم‌ به شما كمك می‌كند تا حس كنید شكم‌تان لاغر‌تر شده و چربی اطراف آن آب شده است.

زیرنظر حرفه‌ای‌ها باشید!
یكی از شیوه‌های مناسب برای لاغری و رسیدن به تناسب‌اندام استفاده از تجارب سیستم‌های كارآمد در این حیطه است. ما به شما مجموعه اولتراتون را پیشنهاد می‌كنیم.

این ورزش‌‌ها به شما كمك می‌كند
اگر الان هم ورزش می‌كنید و در عین حال اضافه‌وزن دارید باید میزان ورزش‌كردن‌تان را افزایش دهید. تحقیقی كه رابطه بین ورزش‌كردن و كاهش وزن را بررسی می‌كرد نشان داد، برای این‌كه وزن‌تان كم شود باید حتما روزانه یك ساعت ورزش كنید.ورزش‌های هوازی یكی از بهترین ورزش‌هایی است كه در كنار حفظ سلامت قلب، به كاهش وزن نیز كمك می‌كند؛ این نوع نرمش‌ها به میزان چشمگیری كالری می‌سوزانند. بهتر است ورزش‌تان را هر روز نسبت به روز قبل بیشتر كنید. منظور از بیشتر شدن ورزش‌ لزوما تعداد ساعات بیشتر نیست بلكه حركات ورزشی سنگین‌‌تر هم می‌توانند چربی بیشتری بسوزانند. نرمش‌های مقاومتی نیز در كنار ایروبیك و نرمش‌های هوازی موثرند.

مراقب باشید!
اگر رژیمی كارساز به شما پیشنهاد می‌شود حتما ابتدا مطمئن شوید كه می‌توانید آن رژیم را دنبال كنید و قرار نیست آن را نصف و نیمه رها كنید. رژیم‌های سریع و كارساز هم باید منطقی باشند. اگر رژیمی ادعا كند كه میزان كالری مصرفی را به زیر 1000 كالری می‌رساند عوارض جانبی بسیاری شما را تهدید خواهد كرد.این میزان كالری خطرناك است.یكی دیگر از راه‌های رسیدن به تناسب‌اندام استفاده از روش‌های تركیبی استاندارد است پیشنهاد ما به شما مشاوره گرفتن از مجموعه نیو.یومد اسپا است.

منبع:

مصرف قهوه


در خصوص قهوه شایعات زیادی وجود دارد اما باید بدانید که قهوه باعث لاغری و تقویت حافظه می‌شود، به هضم غذا کمک می‌کند، میگرن را تسکین می‌دهد و در پیشگیری از سرطان و پارکینسون موثر است.

قهوه

قهوه دانه خوراکی درختی از خانواده‌ی قهوه‌ها است که در تهیه مواد غذایی مختلف و همچنین انواع نوشیدنی استفاده می‌شود. گیاه قهوه معمولاً در نواحی گرمسیر رشد و پرورش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با خواص این نوشیدنی مفید، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

قهوه باعث تقویت حافظه می‌شود

قهوه سرشار از کافئین است و به همین دلیل سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند که این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت می‌شود و برای همین امکان به خاطر سپردن مطالب را راحت‌تر می‌کند.

بر اساس پژوهشی که محققان روی 4197 زن انجام داده‌اند مصرف روزانه حداقل 3 فنجان قهوه خطر ابتلا به اضمحلال ذهنی را به میزان 30 درصد کاهش می‌دهد. این میزان از سن 80 سالگی حتی به 70درصد نیز می‌رسد. از طرف دیگر محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که مصرف آب کافئینه( معادل 5 فنجان قهوه در روز) حافظه‌ی موش‌های مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد.

قهوه باعث کاهش وزن می‌شود

در بیشتر کرم‌های لاغری کافئین وجود دارد و این امر بی دلیل نیست. کافئین، لیپولیز یعنی چربی سوزی را فعال می‌کند. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که کافئین باعث تحریک ارگانیسمی می‌شود که کالری را می‌سوزاند بنابراین باعث از بین بردن چربی‌ها نیز می‌شود. نتیجه این که کافئین به عنوان عمده‌ترین ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی قهوه، کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند.

قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای است

با وجود این که چای به عنوان نوشیدنیِ سرشار از آنتی اکسیدان‌ها شهرت یافته است( خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد پیری آن نیز از این امر ناشی می‌شود)، اما قهوه بسیار بیشتر از چای حاوی آنتی اکسیدان است. افراد بزرگ‌سال با نوشیدن قهوه، روزانه به طور متوسط 1300 میلی گرم آنتی اکسیدان جذب می‌کنند.

متخصصان تغذیه برای قهوه خورهای قهاری که روزانه بیش از 5 فنجان قهوه می‌نوشند توصیه می‌کنند مصرف لبنیات و مواد غذایی سرشار از کلسیم را بیشتر کنند

این در حالی است که میزان جذب آنتی اکسیدان‌ها با مصرف چای 294 میلی گرم تخمین زده شده است. در بررسی دیگری که محققان نروژی روی 61 نفر انجام داده‌اند، نشان داده است که یک فنجان قهوه حاوی 300 نوع از آنتی اکسیدان‌ها است. در هر فنجان قهوه 200 تا 550 میلی گرم آنتی اکسیدان وجود است.

قهوه سردرد را تسکین می‌دهد

آیا شما دچار سردرد یا میگرن هستید؟ برای خلاص شدن از این دردها هیچ نوشیدنی مانند یک فنجان قهوه موثر نیست. می‌پرسید چرا؟ اول به خاطر این که کافئین موجود در قهوه با گشاد شدن رگ‌ها و افزایش فشار خون که سردرد و میگرن به همراه دارد مقابله و به تنگ شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. دوم به این دلیل که کافئین به عنوان مطلوب‌ترین ضد درد، تأثیر مسکن‌هایی مثل آسپیرین، پاراستامول و.... را در خود دارد.

قهوه هضم غذا را آسان‌تر می‌کند

اگر چه معمولاً قهوه را به ایجاد مشکلات گوارشی متهم کرده‌اند اما دانشمندان خلاف این امر را به اثبات رسانده‌اند. محققان معتقدند خوردن 280 میلی لیتر قهوه هیچ گونه درد، حالت تهوع و نفخی به همراه ندارد. یک پژوهش دیگر که در سال 1990 روی نزدیک به 99 نفر انجام گرفت نشان داد 29 درصد شرکت کنندگان پس از مصرف قهوه از بهبودی ایجاد شده در گوارششان خبر دادند.

قهوه دوست استخوان‌ها

البته شایعاتی وجود دارد که قهوه باعث کلسیم زدایی از استخوان‌ها و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. اما با مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان زایل شدن کلسیم جزئی است و مصرف متعادل قهوه تأثیر معناداری در احتمال شکستگی و پوکی استخوانی ندارد.

متخصصان تغذیه برای قهوه خورهای قهاری که روزانه بیش از 5 فنجان قهوه می‌نوشند توصیه می‌کنند مصرف لبنیات و مواد غذایی سرشار از کلسیم را بیشتر کنند.

قهوه

قهوه از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند

در سال 2009، محققان استرالیایی نشان دادند نوشیدن روزانه 1 فنجان قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 7 درصد کاهش و نوشیدن 3 یا 4 فنجان قهوه در روز این احتمال را 25 درصد کاهش می‌دهد.

پیش‌تر در سال 2006 ، تحقیقات صورت گرفته بر 29000 زن، نشان داده بود آن دسته از زن‌هایی که قهوه‌ی زیادی می‌نوشند 22 درصد کمتر با احتمال ابتلا به دیابت روبه رو می‌شوند. در همین سال پژوهش دیگری که روی 17413 نفر انجام گرفت، حاکی از آن بود که مصرف حداقل 3 فنجان قهوه در روز، 42 درصد خطر دیابتی شدن را کاهش می‌دهد.

قهوه از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. به همین دلیل قهوه از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. محققان ژاپنی با آزمایش روی 61000 نفر خاطر نشان کردند که مصرف قهوه به میزان روزانه 1 فنجان، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد. یک پژوهش آمریکایی که در سال 2009 به چاپ رسید نیز مشخص کرده است مردانی که روزانه حداقل 6 فنجان قهوه نوشیده‌اند، 10 درصد کمتر در معرض پیشرفت سرطان پروستات بوده‌اند.

قهوه از بیماری پارکینسون پیشگیری می‌کند

بر اساس 2 پژوهش آمریکایی منتشر شده در سال 2001، قهوه می‌تواند از بروز بیماری پارکینسون پیشگیری کند. پژوهش نخست که روی بیش از 8000 نفر انجام گرفت، نشان می‌دهد میزان بالای کافئین( بیشتر از 4 فنجان در روز) خطر ابتلا به بیماری مذکور را کاهش می‌دهد. پژوهش دوم با مطالعه روی 200 بیمار مبتلا به پارکینسون نشان داد نزد افرادی که قهوه زیادی می‌نوشند، تأخیری در بروز علایم بیماری رخ داده است.

در نهایت این که در سال 2002، گردآوری نتایج 13 پژوهش انجام گرفته نشان داد که خطر پیشرفت این بیماری در میان مصرف کنندگان قهوه یک سوم کمتر بوده است. به عقیده‌ی دانشمندان کافئین سرعت از بین رفتن دوپامین در مغز( عامل بروز بیماری پارکینسون)را کاهش می‌دهد.